Friday 8 July 2011

Sabtu

Kumenggeliat lesu menyingkap selimut pagi berjalan perlahan menuju bilik air...jam di dindingpun sudah bertanda 6.30 pagi...aaah satu keluhan pantas meluncur dari mulutku. Kubasuh muka dengan simbahan air wudhuk untuk bertemuNya di pagi sabtu.Banyak perkara bermain ini di benakku, kulihat segenap ruang yang tidaklah seluas mana berselerak dan tak tersusun, ultraman dan raksasa bergelimpangan di kaki meja, transformer dan Ben 10 berasak di atas meja...wajar berselirat di meja komputer...Hemm Aiman punya angkara. Kulangkahkan kaki menuju ke dapur membasuh susu untuk sekecil itu yang kehausan melayan hero-heronya sampai ke larut malam.

Pagi ini agendaku hanyalah rutin sabtu biasa. Sebentar lagi jam 11 Aiman harus menuju ke kelas Pianonya...sementara menunggunya bolehlah aku menikmati secawan teh tarik panas dan roti canai di Restoran Bidayah..aku tak mahu peristiwa semalam menghantuiku lagi..sungguh tidak patut pelayan restoran Shaaz telah membuat tiga kali kesalahan yang bagiku tidak boleh dimaafkan. Pertama aku berkehendakkan air limau panas adakah diberinya teh limau panas. Tapi aku maafkan yang ini. Keduanya pula aku datang awal tapi orang di depanku pula dapat awal..apalagi akupun menyirap..jawapannya tunggu dulu. Dipendekkan cerita sampailah pesanan saya Mihun Goreng Ayam....tapi yang aku minta ayam goreng di gaul dengan mihun yang datangnya mihun goreng dengan ayam seketul. Dengan level kemarahan di tahap maksimum akupun bawa ke kaunter aku cakap saya" regular customer' yang hampir saban waktu bertenggek kat situ tak patut dilayan seperti itu. Aku sudah tidak berselera untuk makan lagi. Aku terus membayar makanan dan minuman dan aku beredar dari situ. Aku tak merasa rugi mereka yang hilang satu lagi pelanggan setia....banyak lagi restoran lain di tempatku.."Restoran Lepaking" yang akan beroperasi hari tunggu kedatangan aku...



Balik kepada cerita agenda sabtu aku...kebiasaanya sabtu adalah hari untuk tengok wayang dan berjalan-jalan tetapi sedihnya minggu ini terpaksalah kami direhatkan atas sebab-sebab keselamatan kerana adanya perhimpunan " Bersih" yang aku malas nak komen, nak ulas dan beri pendapat bak kata Maharaja Lawak nombor 3, Nabil "Luh fikirlah sendiri"...jadi nampak gaya sbatu nih duduk rumah dan layanlah HBO dan Starmovie jeh....

No comments:

Post a Comment